vrijdag 18 januari 2013

Le Repas du Jour

Ken je dat gevoel dat als je thuis komt en maar bezig blijft, je energie genoeg hebt, maar zodra je zou gaan zitten dan stort je patsboem in. Dat had ik gisteren dus. Gelukkig stond ik nog, in de keuken. Ik trok de kastjes eens open en zag dat er bijzonder weinig lekkers was, slechts spruitjes en aardappels. Spruitjes vind ik nog steeds niet lekker, ik had ze per ongeluk in een vlaag van verstandsverbijstering meegenomen omdat ze in de bonus waren. Ook had ik laatst bij de IKEA een nieuwe ovenschaal gekocht. Ik wil als ik iets nieuw heb, dit altijd meteen aan/gebruiken, dus dit ook! Gelukkig had ik ook nog wat standaard andere dingetjes in huis en was deze schotel al met al best lekker.

Men neme.
(Voor 2 personen):
500 gram aardappels
500 gram spruitjes
40 gram geraspte kaas
Een half bakje spekjes
Een handje pijnboompitten
Een gesnipperd uitje
50 gram boter
40 gram bloem
150 ml room
100 ml melk
Peper

Verwarm de oven voor op 180 graden. Schil de aardappels en snijd ze in plakjes. Kook ze tot ze bijna gaar zijn. Halveer de spruitjes, maak ze goed schoon en kook ze ongeveer 5 minuten. Giet de aardappels af en verdeel ze over de bodem van de ovenschaal. Strooi hier een laag geraspte kaas overheen. Verdeel hier weer de gekookte spruitjes over. Bak het gesnipperde uitje samen met de spekjes totdat de ui bruinig wordt en de spekjes naar jouw smaak goed zijn. Voeg de laatste minuut hier nog even de pitjes aan toe. Verdeel ook dit mengsel weer over de ovenschotel. Maak een sausje door de boter te smelten, de bloem hieraan toe te voegen (goed roeren tot de het niet meer klonterig is en even laten bakken, anders zit er zo'n bloemsmaak aan). Rustig de room en de melk toevoegen en roeren tot de dikte voor jou goed is. Op smaak brengen met peper. Wees in dit gerecht rustig met zout, spekjes kunnen al zo zout zijn van zichzelf, dat er verder eigenlijk niets toegevoegd hoeft te worden. Giet de saus als bovenste laag over de schotel en dek hem af met aluminiumfolie. 20 minuutjes in de oven en zelfs de spruitjes zijn best jammie!

1 opmerking:

  1. Ziet er lekker uit! Ik eet geen spek, maar die zou ik gewoon weg kunnen laten. Leuk recept (:

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...