donderdag 3 januari 2013

Over Baby's en Borsten

Vandaag een heel persoonlijk verhaal, waarover ik graag jullie mening hoor. Mijn dochtertje Liva krijgt van mij nog borstvoeding. Ze is nu ruim 6 maanden oud. Ik vind haar echt nog klein, ondanks alles wat ze al kan. Het fijne aan borstvoeding is natuurlijk dat je het altijd bij je hebt, dat het altijd al op temperatuur is en je nooit hoeft te klooien met flesjes, poeders, water, etcetera. Ze mogen pas als ze 1 jaar zijn helemaal met de pot mee-eten, dus tot die tijd krijgen ze babyvoeding. Het is het allerbeste voor je kindje, het is op maat voor jouw baby'tje, boordevol goede mineralen, vetten en antistoffen. Natuurlijk heeft de kleine madam ook wel eens dorst in het openbaar. dus van mij krijgt ze dan gewoon te drinken. Altijd netjes en discreet, onder een jas of een grote doek. Natuurlijk zijn de meeste mensen niet achterlijk en heeft iedereen best door wat je aan het doen bent, maar ik hoef niet met mijn blote tieten in hun gezicht te gaan wapperen (om het even gezellig uit te drukken). Ook al gebruik ik mijn borsten op de meest natuurlijke en de minst seksuele manier.
Helaas hoor ik ook wel eens wat negatieve reacties om me heen. Van: dat dóe je toch niet in het openbaar?! tot: zo, dat kind is al groot, maar ze ligt nog steeds bij haar moeder aan de borst! Vaak vragen mensen ook wanneer ik hiermee ga stoppen, of hoe lang ik nog denk door te gaan. Ook al zou het me niet moeten deren, het raakt me toch. Ook bij instanties als het consultatiebureau (waar Liva ongeveer elke maand op controle moet) en het ziekenhuis vragen ze elke keer weer hoeveel flessen ze nou krijgt. Ook zijn er bijna geen goede slaap- en eetschema's voor borstgevoede baby's voorhanden. Er wordt gewoonweg aangeraden om je baby elke 3 of 4 uur te voeden, zonder te letten op de honger- en slaapsignalen van je kind. Dat, terwijl de WHO (World Health Organisation) aanraadt om tenminste 6 maanden, maar liever nog 2 jaar borstvoeding te geven, dit helemaal 'op verzoek' (je baby geeft aan wanneer het wil drinken of slapen. Een baby bestaat uit basisbehoeften als eten, drinken en slapen, dus dit kunnen ze prima).
Om die reden mag in Nederland geen reclame meer gemaakt worden voor kunstvoeding tot 6 maanden. Tevens zijn de fabrikanten van babyvoeding verplicht om te vermelden dat borstvoeding de beste voeding is voor je kindje. 'Vroeger' werd kunstvoeding zó gepromoot, dat moeders dachten dat deze voeding beter was voor hun kindjes, waardoor borstvoeding vaak helemaal achterwege werd gelaten. Zo raakte de eeuwenoude kennis, die van moeder op dochter werd overgedragen, vergeten. Toen ik begon met borstvoeding, wist ik dus helemaal niet waar ik aan toe was. Ik hield Liva ongeveer zo vast zoals ik dat ik haar vast moest houden, en gaat met die banaan. Dacht ik dan, want zo bleek het in de praktijk niet helemaal te werken. Stuwing (het gevoel alsof iemand vanuit de binnenkant met een stormram naar buiten je borsten wil) tepelkloven (ja, kloven in je tepel inderdaad, gruwelijk pijnlijk) en lekkende borsten waren aan de orde van de dag. Van te voren had ik hier echt geen idee van.

Ondanks alle kritiek, heb ik nog geen idee wanneer ik wil stoppen. Liva en ik vinden het nu nog lekker, het gaat goed, de melk vloeit rijkelijk en dit alles is echt zuurverdiend. Maar moet ik dan maar, onder sociale druk, stoppen met borstvoeding geven, omdat ze al een half jaar is? Of het dan maar Roosvicee geven in het openbaar, als ze dorst heeft? Is borstvoeding op latere leeftijd 'vies'? In het filmpje hieronder, welke meer informatie geeft over langvoeden, wordt het door iemand zelfs benoemd als incest. In mijn ogen is borstvoeding iets prachtigs wat je als moeder aan je kindje geeft, samen even wat quality time doorbrengen en op de lange termijn brengt het veel gezondheidsvoordelen met zich mee. Daarom zou er meer openheid over moeten zijn.
Film TIET ZAT is gemaakt door enthousiaste moeders. Borstvoeding aan 'n dreumes, peuter of kleuter? Het is onbekend en roept vragen op. De film TIET ZAT geeft antwoorden.

Wat vinden jullie hiervan? Moet het voeden van kinderen aan de borst meer sociaal geaccepteerd worden of is het uit de tijd en niet netjes?

Foto's: theroadishome, aanrader als je van prachtige foto's houdt!

Noot: Dit is geen kritiek op moeders die hun kind flesvoeding geven, noch promoot ik borstvoeding. Ik vraag me gewoon af waarom borstvoeding niet zo geaccepteerd en zo onbekend is.


Links voor meer informatie:
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/langer/2.html
http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/wat-als-ik-wil-stoppen-met-borstvoeding-geven.html
http://www.babybytes.nl/encyclopedie/B/Borstvoeding/Langvoeden

3 opmerkingen:

  1. I think that breast feeding is totally fine and that you should do it as long as you still can, even up to a year and mixed with other food. As you say, they need to be able to eat " off the table" after one year. Also I don't think breastfeeding in public is a problem if it is done discreetly with a feeding blanket covering the necessary.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het echt belachelijk dat mensen zich daarmee bemoeien. Als je je zelf niet prettig voelt bij het geven van borstvoeding, moet je het vooral niet doen. Als je het wel fijn vindt, lekker doen. En het scheelt bakken met geld.
    Ik heb zelf geen kindje, maar mijn zusje wel en die is net gestopt (vanaf 6 maanden). Maar zij was het borstvoeden ook gewoon zat en met werk en alles was het niet handig. Als kinderen ouder worden (zeg een jaar) gaat het er raar uitzien, maar tot die tijd, waarom zou je het niet doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het ontzettend leuk om te lezen dat er nog meer moeders zijn die dit ervoor over hebben. Zelf ben ik stewardess en reis ik de hele wereld over. Ondanks dat ik na m'n zwangerschapsverlof van m'n eerste zoon na 4 maanden weer moest werken heb ik 5 maanden gekolfd aan boord van het vliegtuig in het toilet omdat ik de productie op gang wilde houden. Ik heb mijn zoon in totaal 9 maanden gevoed.
    Daarnaast ben ik fotomodel en kolfde ik ook gewoon tijdens de fotoshoots, daar maak ik tijd voor, of het nu uitkomt of niet. Melk vlekken op de foto staat ook zo raar en te laat kolven heeft grote consequenties voor de productie.
    Uiteindelijk dronk hij niet meer zo goed aan de borst, omdat hij teveel flesjes (afgekolfde) melk kreeg tijdens mijn afwezigheid.
    Ik ben nu zwanger van mijn tweede kindje en ik heb geld gespaard zodat ik 2 maanden langer onbetaald verlof kan opnemen omdat ik ook deze spruit zo lang mogelijk wil voeden.
    Veel collega's verbaasden me erover dat ik kolfde aan boord en wat me wel bezielde. Gelukkig waren er soms meer collega's die in hetzelfde schuitje zaten, dan voel je je begrepen en heb je gelijk een (kolf) maatje.
    Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat je er alles voor over hebt om je kindje het beste te geven. Maar blijkbaar denken veel moeders daar anders over. Ik denk dat het belang van borstvoeding ernstig onderschat wordt.
    Zeker op latere leeftijd schijnen kinderen die 6 maanden borstvoeding hebben gehad minder kans te hebben op leukemie. Veel mensen lezen zich niet goed in en stoppen gelijk bij de eerste tepelkloof, ontsteking of spruw.
    Maar overal is een oplossing voor, dat is het fijne aan internet, hulptroepen genoeg! Als mijn kind absoluut niet aan de borst wil of kan drinken zou ik minimaal 6 maanden fulltime kolven en het in een fles geven.
    Ik vind het leuk dat er meer vrouwen zijn die zolang BV geven, ben trots op je en ik vind dat je een leuke site hebt!

    Groetjes! THUMPS UP!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...