donderdag 8 november 2012

Bril vs. Lenzen


Hallo, ik ben Vera en ik heb een bril. Soms heb ik ook wel eens lenzen, maar feit is; mijn ogen blijven hulpbehoevend. Met een sterkte van -6,5 heb ik geen flauw idee of de persoon aan de overkant van de straat een inbreker is, of gewoon de overbuurvrouw. Ook kan ik je met 50% zekerheid vertellen of die man op de televisie Bram Moszkowicz (ja, ik heb de schrijfwijze gegoogled) of Ryan Gosling is. Gelukkig zijn daar opticiens en oogartsen, die mij kunnen vertellen hoe ik wel kan zien wat voor eten er op mijn bord ligt. Dat kan, zoals iedereen weet, op twee manieren: lenzen of een bril. (Ja, er is nog een derde manier: je ogen laten laseren. Maar dat vind ik nog altijd erg prijzig en de effecten op lange termijn zijn nog niet bewezen.) Pluspunt van lenzen: het staat leuker. Minpunt van lenzen: ze gaan op den duur prikken, het is een gezeur als er iets in mijn oog zit en het is niet echt het eerste waar je naar kunt grijpen als je 's ochtends wakker wordt, dus ik heb er ook nog een bril bij. Alleen: die vind ik een stuk minder leuk staan. Hoe je het ook wendt of keert, of het nou oppervlakkig is of niet, ik voel me ongeveer 10 keer zo onzeker als ik met een bril over straat loop. En ik heb geen idee waarom. De tijd dat er 'brillenjood' naar me werd geschreeuwd, ligt ver achter me. Toch heb ik het idee, dat als ik rondloop met zo'n kek dingetje op mijn neus, iedereen stiekem om me giechelt.
Toen ik een keer een scheurtje had in mijn hoornvlies, moest ik eigenlijk een week of zes (ja, zes!) een bril op. De oogarts deed nog een goede poging met: 'zie het alsof je ogen zijn ingelijst, als een schilderij'. Ik vertikte het dus  om anderhalve maand met een bril te lopen, dus ik deed mooi 1 lens in mijn goede oog. Dan zag ik maar de helft minder.
Ondertussen ben ik 23. Ik zou me toch niet meer zo druk moeten maken over wat andere mensen denken. Het gekke is; als ik met een afgezakte joggingbroek en mijn haren in een staart door de supermarkt loop, als ik lenzen in heb, dan interesseert het me niks. Loop ik in mijn leukste outfitje, maar mét een bril achter de wandelwagen, voel ik me toch niet helemaal op mijn gemak. is er iemand die me uit kan leggen waar deze bril-vrees vandaan komt?

Onlangs gemaakte vier-generaties foto. Kunnen jullie meteen zien waar mijn slechtziendheid-gennetje vandaan komt.

Bril-loos kiekje van vlak voor mijn bevalling.

2 opmerkingen:

  1. weet je nog toen ik te ijdel was voor een bril en kijk nou is ik wil niet eens meer lenzen want een bril zit lekker en sowieso rick vind het me goed staan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat je zoveel af laat hangen van een bril of je lenzen. Je bent mooi zoals je bent of je nu een bril of lenzen draagt, dit zou niets met je persoonlijkheid/zekerheid te maken hoeven hebben. Straal naar buiten met of zonder bril en de wereld zal je zien stralen en dat teruggeven!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...